Βιωματικό Εργαστήρι εφήβων: Ας μιλήσουμε για το διαδίκτυο

 

Την   Τετάρτη στις 22 Απριλίου  οργανώθηκε,  στο 4ο Γυμνάσιο Τρικάλων «Γιώργος Σεφέρης» βιωματικό εργαστήρι µε τίτλο «Ας μιλήσουμε για το διαδίκτυο- κίνδυνοι και προστασία», με πρόσκληση της Κας Μαρούση Ματίνας σε συνεργασία με την κ. Δέσποινα Καραμπατζάκη, Υπεύθυνη του ΣΣΝ Τρικάλων και την κ. Φανή Σακκά , υπεύθυνη  Προγραμμάτων Πρόληψης της  Δ/νσης Υγείας της ΠΕ Τρικάλων,  με στόχο την  έγκυρη  πληροφόρηση και  ανάπτυξη δεξιοτήτων κριτικής και υπεύθυνης στάσης απέναντι στα προκλήσεις του Διαδικτύου, ώστε να κατακτηθεί από τους εφήβους μια ισορροπημένη χρήση των μέσων αυτών.

 Στο πρώτο μέρος  του  εργαστηρίου έγινε γνωριμία με τους μαθητές και διερεύνηση των προσδοκιών τους, όπου η αναδείχτηκε η ανάγκη τους για ενημέρωση σχετικά με τις τεχνικές της ασφαλούς πλοήγησης και αποφυγής των κινδύνων.

Στη συνέχεια έγινε κινητοποίηση των μαθητών με την τεχνική του ελεύθερου συνειρμού, τι σκέφτονται ακούγοντας την λέξη Διαδίκτυο.

Οι λέξεις που αναδείχτηκαν μέσα από την παραπάνω δραστηριότητα  αντανακλούν τις ιδέες και στάσεις των μαθητών σε σχέση με το Διαδίκτυο.

Συγκεκριμένα οι μαθητές συνδέουν το Διαδίκτυο με το facebook και την αναζήτηση ως ψυχαγωγία όπως και  με τα παιχνίδια, το twitter  και τις συνομιλίες, επίσης με τα σχόλια και τον εθισμό αλλά και τις φωτογραφίες και τα video, το Skype, τα ψώνια και τις πληρωμές, την ενημέρωση, αλλά και την αίσθηση του κινδύνου μέσα από το hacking και το bullying,  ως αντικοινωνικούς τρόπους έκφρασης…  αλλά και με το ηλεκτρονικό δημοψήφισμα, την μόδα, τις πολλές απόψεις, το Υoutube, τις γνωριμίες και την επικοινωνία αλλά και με τον εμπλουτισμό των γνώσεων, την διαφήμιση και την απάτη αλλά και τις εργασίες τις σχολικές με τις πληροφορίες που αντλούν αλλάκαι με  τα αιτήματα φιλίας, τις επιχειρήσεις, την ενημέρωση, την επαγγελματική αποκατάσταση αλλά και με την παραπληροφόρηση…αλλά και με την εκπαίδευση, όμως μέσα από το Όριο κ το Μέτρο.

Αφού έγινε η κινητοποίηση των μαθητών σχετικά με το διαδίκτυο ως έννοια, όπου ουσιαστικά περιέγραψαν την διπλή όψη του διαδικτύου κλήθηκαν να δώσουν τις δικές τους απαντήσεις …δουλεύοντας σε ομάδες….

στα εξής ερωτήματα:

Τι οδηγεί στην υπερβολική χρήση του διαδικτύου και να περιγράψουν χαρακτηριστικές συμπεριφορές παιδιών που ανέπτυξαν υπερβολική χρήση σ αυτό.

Ακολουθούν  ενδεικτικές απαντήσεις των μαθητών…

Η ανάγκη για φήμη, δόξα και για χρήματα αλλά κυρίως η ανάγκη για ψυχαγωγία και για παιχνίδι αλλά και  για κοινωνικοποίηση… επίσης η μοναξιά, η βαρεμάρα, αλλά και το προφίλ κάποιων ατόμων τα οποία εμπιστεύονται εύκολα και δεν είναι κοινωνικά, αλλά επηρεάζονται εύκολα, επίσης είναι ευαίσθητα ή  δεν εμπιστεύονται και δεν έχουν όρια, δεν έχουν αυτοπεποίθηση, δεν έχουν την αίσθηση του κινδύνου, αλλά συμβάλλει και η ευκολία που φέρνει το διαδίκτυο. Γενικότερα άτομα ή χαρακτήρες με ΣΤΑΣΗ ΖΩΗΣ χωρίς ΟΡΙΑ, τα οποία οδηγούνται στις παρακάτω συμπεριφορές, όπως η απομόνωση και ο εθισμός, η κατάθλιψη, οι επιθετικές διαθέσεις, η απομόνωση, η ευαισθησία και τέλος σε αυτοκτονικές συμπεριφορές.

Από την παραπάνω δραστηριότητα οι μαθητές  είχαν την ευκαιρία να καταθέσουν τις σκέψεις τους σχετικά με το φαινόμενο της εξάρτησης από το Διαδίκτυο, τους κινδύνους καθώς και τις συνέπειες που έχει η υπερβολική χρήση του στην καθημερινή  τους ζωή.

       Στη συνέχεια ακολούθησε … ομαδική συζήτηση… όπου αναδείχτηκε πως η ενασχόληση των εφήβων με τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, τις νέες τεχνολογίες και το διαδίκτυο μπορεί να προσφέρει πολλές δυνατότητες μάθησης εκπαίδευσης και ψυχαγωγίας, ωστόσο η υπερβολή σε οποιαδήποτε δραστηριότητα μπορεί να σκιάσει τα σημαντικά οφέλη και να δημιουργήσει προβλήματα.

Ακολούθησε μια μελέτη περίπτωσης με πρόβλημα εθισμού.

Η αφήγησή του έχει ως εξής: Ο Γιώργος 13 χρονών τους τελευταίους δύο μήνες αφιερώνει το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας στον υπολογιστή παίζοντας ένα συγκεκριμένο παιχνίδι ρόλων. Σε κάθε προσπάθεια των γονέων να τον σταματήσουν για να κάνει τις υποχρεώσεις του ο Γιώργος συμπεριφέρεται πολύ αρνητικά κάποιες φορές επιθετικά και βρίζει. Χαρακτηριστικά οι γονείς νιώθουν ότι δεν μπορούν ‘να τον κάνουν καλά’. Αδιαφορεί για τα μαθήματα για τους φίλους, για την ατομική του καθαριότητα ακόμη και για τον ύπνο. Κάποιες μέρες δεν πηγαίνει σχολείο και όταν πάει, μετά από πίεση, ανυπομονεί να επιστρέψει στο αγαπημένο του παιχνίδι. Κάθε μέρα περνά όλο και περισσότερο χρόνο μπροστά στην οθόνη του υπολογιστή. Σιγά- σιγά σταματά να μιλά στους γονείς του και να επικοινωνεί με την αδελφή του.

Οι μαθητές μέσα από τα ημερολόγια που ακολουθούν έφεραν τις φωνές των ανθρώπων που εμπλέκονται στο παραπάνω περιστατικό, όπως ενός παππού, της αδελφής , ενός εκπαιδευτικού, των γονέων και του Γιώργου.

Ξεκίνησε:

Η φωνή του παππού …   ο οποίος επιπλήττει  τον Γιώργο γιατί άφησε τα μαθήματά του για το χαζοκούτι και δεν επικοινωνεί πλέον με τους φίλους  του , ενώ καβγαδίζει με τους γονείς του  και του ζητά να πάνε μια βόλτα μαζί και να βρούνε μια λύση…

Ακολουθεί…

Η Φωνή της αδελφής η οποία ανησυχεί με την απομάκρυνση του Γιώργου,  ο οποίος δεν ενδιαφέρεται για την κατάσταση που επικρατεί στην οικογένεια και θεωρεί πως ο αδελφός της  χρειάζεται βοήθεια γιατί ασχολείται με τις ώρες με τον Η/Υ και αναφέρει πως  φέρεται απότομα και επιθετικά, ενώ έχουν πέσει και οι επιδόσεις του στα μαθήματα και θεωρεί πως χρειάζεται άμεσα βοήθεια για να βρει τον παλιό του εαυτό.

 Στη συνέχεια ακολουθεί η φωνή των φίλων… οι οποίοι του εκφράζουν το παράπονο τους  ότι τους  αποφεύγει και δεν απαντά στο κάλεσμά τους και  αναρωτιούνται τι του συμβαίνει??? γιατί κάνει απουσίες??? γιατί εγκατέλειψε τα μαθήματα???

Ανησυχούνε για τον Γιώργο και αναρωτιούνται πως θα τον βοηθήσουν ???  Και του ζητάνε να γίνει ο Γιώργος που ξέρουν!!!

 Στη συνέχεια…  η φωνή του εκπαιδευτικού… φέρνει επίσης την αλλαγή του Γιώργου σε σχέση με τις  επιδόσεις του στα μαθήματα αλλά και στη συμπεριφορά του, ο οποίος πλέον έγινε αδιάφορος… και αποφασίζει πως πρέπει να  ενημερώσει τους γονείς σχετικά με την κατάσταση του Γιώργου.

Ακολουθεί η φωνή των γονέων… οι οποίοι ανησυχούν γιατί βλέπουν τον Γιώργο να μένει πίσω σε πολλούς τομείς και νιώθουν συνυπεύθυνοι για την όλη κατάσταση αλλά  και απογοητευμένοι γιατί δεν μπόρεσαν να τον προστατέψουν και το μήνυμα που στέλνουν στον Γιώργο είναι πως θα πρέπει να ξεπεράσει το πρόβλημα…

Και τέλος ακούστηκε η  φωνή του Γιώργου… ενός εφήβου ο οποίος  δεν συνειδητοποιεί τον κίνδυνο στον οποίο βρίσκεται και μας λέει πως νιώθει πολύ μόνος και απλά τελευταία ένας φίλος του πρότεινε ένα ενδιαφέρον παιχνίδι με το οποίο είχε ως στόχο να το φτάσει στην κορυφή!!! Δεν καταλαβαίνει γιατί ην οικογένειά του του  φέρεται  έτσι απότομα και αναρωτιέται τι φταίει??? ενώ αυτός το μόνο που θέλει είναι να φτάσει στην κορυφή!!! και νιώθει πως οι άλλοι δεν τον καταλαβαίνουν… Λυπάται για την αδελφή του που νιώθει έτσι για αυτόν,  ενώ εκείνος εκφράζει το μεγάλο του παράπονο ότι δέχεται πίεση από παντού, ενώ εκείνος  αυτό που θέλει είναι να τελειώσει το παιχνίδι και τέλος αναφέρει πως  για  την κατάσταση που επικρατεί στην οικογένειά του φταίνε οι άλλοι!

Αξιοποιώντας τα ημερολόγια των φωνών – των μαθητών  του εργαστηρίου αναδείχτηκε πως ο εθισμός από το διαδίκτυο είναι ένα σύμπτωμα της μη συναισθηματικής κάλυψης των παιδιών, της έλλειψης επικοινωνίας των μελών της οικογένειας, των ΟΡΙΩΝ κάτι που επιβεβαιώνεται και από τα στοιχεία  της Μονάδας Εφηβικής Υγείας (Μ.Ε.Υ), όπου με βάση τα περιστατικά που δέχεται, ο έφηβος δεν αναγνωρίζει ότι υπάρχει πρόβλημα, δεν συνεργάζεται, δεν θέλει καν να επισκεφθεί τη Μ.Ε.Υ., μπορεί να λέει ψέματα, να χειρίζεται και να εξαπατά γονείς και θεραπευτές και γενικά έχει συμπεριφορά ατόμου εξαρτημένου από ουσίες (ναρκωτικά). Έτσι αυτό που απαιτείται είναι η ποιοτική σχέση με τους γονείς, ο χρόνος που οι γονείς χρειάζεται να αφιερώνουν στα παιδιά καθώς και η ενασχόληση τους στο internet μαζί με τα παιδιά.

Τέλος αφού διαβάστηκε η αλληγορική ιστορία του Ο. Κλερκ «ο Βάτραχος και το καζάνι».

Φανταστείτε ένα καζάνι γεμάτο κρύο νερό μέσα στο οποίο κολυμπά ανέμελα ένας βάτραχος. Ανάβει η φωτιά κάτω από το καζάνι. Σε λίγο το νερό γίνεται χλιαρό. Ο βάτραχος αισθάνεται ευχάριστα και συνεχίζει να κολυμπά. Η θερμοκρασία αρχίζει να ανεβαίνει. Το νερό ζεσταίνεται. Ο βάτραχος αρχίζει να κουράζεται, αλλά προς το παρόν δεν ανησυχεί. Σε λίγο το νερό ζεσταίνεται πραγματικά. Ο βάτραχος αισθάνεται πλέον δυσάρεστα, αλλά είναι  αποκαμωμένος οπότε το ανέχεται και δεν κάνει τίποτα. Η θερμοκρασία του νερού συνεχίζει να ανεβαίνει μέχρι τη στιγμή όπου ο βάτραχος βράζει και ….    Το εργαστήρι έκλεισε με το μήνυμα των μαθητών  «Το όριο είναι η προστασία» και πως είναι σημαντική η ενημέρωση των παιδιών από μικρή ηλικία για την ύπαρξη του φαινομένου και τις συνέπειες του, καθώς και για τους κανόνες ασφαλούς χρήσης του διαδικτύου.

Κα Σακκά Φανή υπεύθυνη προγραμμάτων πρόληψης της Δ/νσης Υγείας της ΠΕ Τρικάλων

Κα Καραμπατζάκη Δέσπονα υπεύθυνη ΣΣΝ Τρικάλων 

Η ομάδα μαθητών του προγράμματος "ασφάλεια στο διαδίκτυο με συντονιστές την Κα Μαρούση Ματίνα Κοινωνιολόγο και υποδ/ντρια του 4ου Γυμνασίου, την Κα Καπράνα Χρυσούλα καθηγήτρια Αγγλικών και την Κα Κατσαντώνη Σμαρώ καθηγήτρια Γερμανικών.

 

Εισαγωγικό κείμενο για το πρόγραμμα που πργματοποίησε η ομάδα μαθητών του 4ου γυμνασίου "Γιώργος Σεφέρης" με θέμα ασφάλεια στο διαδίκτυο, μαθαίνω πως να προστατεύομαι.

 

Είναι γεγονός ότι οι νέες τεχνολογίες και η ανάπτυξη του διαδικτύου  έχουν επιφέρει σημαντικές αλλαγές στη ζωή μας, θετικές αλλά και αρνητικές.

Εκατομμύρια άνθρωποι χρησιμοποιούν σήμερα κοινωνικά δίκτυα, όπως  το Facebook  όμως είναι όλοι φίλοι μας; θα  θέλαμε να μοιραστούμε προσωπικά δεδομένα με όλα αυτά τα άτομα;

Αυξάνονται συνεχώς οι φωνές ανησυχίας για τους κινδύνους του διαδικτύου όπως ηλεκτρονικός εκφοβισμός, εθισμός, παραβίαση προσωπικών δεδομένων, ηλεκτρονικός τζόγος και απάτες, ηλεκτρονικό έγκλημα κ.α. Το ερώτημα λοιπόν που τίθεται είναι πόσο ασφαλές είναι το διαδίκτυο;

Στην προσπάθειά μας να προσεγγίσουμε το θέμα:

  • χωριστήκαμε σε ομάδες,
  • κάναμε βιβλιογραφική έρευνα,
  • αναζητήσαμε και επεξεργαστήκαμε πληροφορίες από το διαδίκτυο,
  • πραγματοποιήσαμε έρευνα με χρήση ερωτηματολογίων για να διερευνήσουμε τη στάση των συμμαθητών μας σε θέματα ασφαλούς χρήσης του διαδικτύου και τέλος
  • παρακολουθήσαμε βιωματικό εργαστήριο σε σχέση με το θέμα.

Για το Power point πατείστε ΕΔΩ