Η Γ´ τάξη Γυμνασίου πραγματοποίησε διήμερη εκπαιδευτική επίσκεψη στην Αθήνα στο πλαίσιο του περιβαλλοντικού προγράμματος, που συντονίζει η εκπαιδευτικός του σχολείου μας Αρετή Βλαχογιάννη, με τίτλο «Ακραία καιρικά φαινόμενα ως συνέπεια της κλιματικής αλλαγής». Στην εκδρομή συμμετείχαν 51 μαθητές και συνόδευαν οι εκπαιδευτικοί: Αρετή Βλαχογιάννη, Ελένη Γιοντζή, Λευτέρης Μητρίτσας και Παναγιώτα Χαλβαντζή.

Το πρόγραμμα της εκδρομής είχε ως εξής:

Ξεκινήσαμε από το σχολείο νωρίς το πρωί της Τετάρτης 28 Φεβρουαρίου 2024. Κάναμε μια ενδιάμεση στάση στα Καμένα Βούρλα και το μεσημέρι φτάσαμε στο Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών, όπου οι μαθητές μας παρακολούθησαν το πρόγραμμα «Περί Ανέμων & Υδάτων», ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα μετεωρολογίας, που συνδυάζει προσομοιώσεις, πειράματα, βίντεο και διαδραστικές εφαρμογές που υλοποιούνται με την ενεργό συμμετοχή των παιδιών. Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στην κατανόηση των ακραίων καιρικών φαινόμενών, καθώς και στους βασικούς τρόπους προφύλαξης κατά την εκδήλωσή τους.

Οι μαθητές μας έμαθαν να «διαβάζουν» έναν μετεωρολογικό χάρτη και να κατανοούν τον μηχανισμό σχηματισμού μιας καταιγίδας, ενός ανεμοστρόβιλου, ενός κεραυνού και παράλληλα να ξεχωρίζουν τα είδη των νεφών. Μέσα από πειραματικές διαδικασίες κατανόησαν το φαινόμενο της δημιουργίας βροχής, του σχηματισμού νέφους και της σάρωση ενός ψυχρού μετώπου. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην επεξήγηση των τρόπων προστασίας κατά τη διάρκεια των ακραίων μετεωρολογικών φαινομένων.

Μετά το τέλος του προγράμματος ανεβήκαμε στον επάνω όροφο, όπου βρίσκεται το τηλεσκόπιο Newall, που κάποτε ήταν το μεγαλύτερο διοπτρικό τηλεσκόπιο στον κόσμο και που εξακολουθεί να λειτουργεί και να προσφέρει στην επιστημονική κοινότητα και στους επισκέπτες.

Στη συνέχεια μεταφερθήκαμε στο Ευγενίδειο Πλανητάριο και παρακολουθήσαμε την παράσταση «Η ιστορία της γης». Γυρίσαμε πίσω σχεδόν 4.6 δισεκατομμύρια χρόνια και κάναμε στάσεις στα μεγάλα και καθοριστικά γεγονότα. Παρακολουθήσαμε τον πλανήτη Γη να ξεκινά ως ρευστό πλανητοειδές, να αποκτά οροσειρές, ηφαίστεια και ωκεανούς, να αντιμετωπίζει σεισμούς και ηφαιστειακές εκρήξεις, να μεταβάλλει τη θερμοκρασία του, όχι μόνο από φυσικά φαινόμενα αλλά και από την αλόγιστη εκμετάλλευση της φύσης από την ανθρώπινη δραστηριότητα. Είδαμε μια ιστορία με αφήγηση εύληπτη και με τεκμηρίωση επιστημονική. Μέσα από την εντυπωσιακή αναπαράσταση των αλλαγών της γης στον ψηφιακό θόλο του πλανηταρίου τα παιδιά συνειδητοποίησαν ότι, παρά την εκπληκτική εξέλιξη της επιστήμης, η προσπάθεια να διευρυνθεί η γνώση για τη γένεση και την εξέλιξη του Ηλιακού συστήματος συνεχίζεται…

Γύρω στις 8:00 μ.μ μεταφερθήκαμε στο ξενοδοχείο μας. Τακτοποιηθήκαμε στα δωμάτια και δειπνήσαμε στο πλούσιο μπουφέ του ξενοδοχείου. Στη συνέχεια βγήκαμε όλοι μαζί για έναν περίπατο στο κέντρο της πόλης με κατεύθυνση το Μοναστηράκι και την Πλάκα.

Την επόμενη μέρα ξυπνήσαμε νωρίς το πρωί και αφού πήραμε πρωινό στο ξενοδοχείο φύγαμε με το λεωφορείο για το ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Εκεί παρακολουθήσαμε το πρόγραμμα «Βιώσιμος Πλανήτης». Οι μαθητές, με εργαλεία το πείραμα και την έρευνα, διδάχτηκαν το φαινόμενο του θερμοκηπίου, ανακάλυψαν τις συνέπειές του και αντιλήφθηκαν πώς οι ανθρώπινες δραστηριότητες επηρεάζουν το κλίμα σε παγκόσμιο αλλά και σε τοπικό επίπεδο.

Παράλληλα, κάναμε μια περιήγηση στον χώρο του Ιδρύματος Νιάρχου. Είδαμε τις υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος και απολαύσαμε μια πανοραμική θέα της Αθήνας από τον Φάρο, το υψηλότερο σημείο. Η ξενάγηση περιλάμβανε πληροφορίες αρχιτεκτονικού περιεχομένου, καθώς και πληροφορίες σε σχέση με τους βασικούς πυλώνες του Οργανισμού, τη βιωσιμότητα, την προσβασιμότητα και την εκπαίδευση.

Περπατήσαμε στο Πάρκο Σταύρος Νιάρχος, που αποτελεί ένα σύγχρονο έργο Αρχιτεκτονικής Τοπίου. Ο σχεδιασμός του στηρίχθηκε στις αρχές της αειφορίας και της βιωσιμότητας. Το Πάρκο αποτελεί έναν φιλόξενο και ανοιχτό χώρο με φυτεύσεις που αντανακλούν το μεσογειακό τοπίο.

Φεύγοντας από το ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος κάναμε μια στάση στο AthensMall για φαγητό και επιστρέψαμε στα Τρίκαλα στις 10:00 μ.μ. γεμάτοι πλούσιες εικόνες και νέες γνώσεις.