Στο πλαίσιο του προγράμματος πραγματοποιήσαμε έρευνα στην Γ΄ τάξη του 4ου Γυμνασίου με θέμα τη χρήση και ασφάλεια του διαδικτύου. Στην έρευνα έλαβαν μέρος 76   μαθητές,  40 Αγόρια και 36 Κορίτσια. 

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, οι περισσότεροι μαθητές, ανεξαρτήτως φύλου, διαθέτουν δικό τους Η/Υ, τον οποίο και οι περισσότεροι απόκτησαν στο Γυμνάσιο (11-14 ετών). Επιπλέον το μεγαλύτερο ποσοστό των μαθητών με τα κορίτσια να έχουν την υπεροχή έχουν σύνδεση στο διαδίκτυο. Η υπεροχή των κοριτσιών ίσως αντανακλά την έλλειψη εμπιστοσύνης των γονέων προς τα αγόρια καθώς αυτά είναι πιο επιρρεπή στον διαδικτυακό εθισμό και εμφανίζονται συχνότερα ασυνεπή προς τις σχολικές τους υποχρεώσεις.

Η επεξεργασία των αποτελεσμάτων  έδειξε ότι οι περισσότεροι μαθητές χρησιμοποιούν καθημερινά το διαδίκτυο με τα αγόρια να υπερέχουν έναντι των κοριτσιών. Η υπεροχή αυτή διατηρείται και στο ερώτημα που αφορά τις ώρες που αφιερώνουν καθημερινά στο διαδίκτυο. Συγκεκριμένα, τα αγόρια στο μεγαλύτερο ποσοστό αφιερώνουν 2-4 ώρες ημερησίως ενώ τα κορίτσια στο μεγαλύτερο ποσοστό 1-2 ώρες.

Όσον αφορά τον τρόπο χρήσης του διαδικτύου τα αγόρια στο μεγαλύτερο βαθμό το χρησιμοποιούν για σύνδεση με τα κοινωνικά δίκτυα, ακολουθούν ως 2η επιλογή τα παιχνίδια και 3η επιλογή για μουσική και ταινίες ενώ μικρό ποσοστό μαθητών χρησιμοποιεί το διαδίκτυο για σχολικές εργασίες. Tα κορίτσια στο μεγαλύτερο βαθμό χρησιμοποιούν το διαδίκτυο για μουσική και ταινίες, ως 2η επιλογή σε εξίσου σημαντικό ποσοστό για σύνδεση με τα κοινωνικά δίκτυα και σε μικρότερο ποσοστό για παιχνίδια και σχολικές εργασίες. Συγκρίνοντας τ’ αποτελέσματα αγοριών και κοριτσιών παρατηρούμε ότι τα αγόρια δείχνουν πολύ μεγαλύτερη προτίμηση για παιχνίδια μέσω διαδικτύου κάτι που δεν ισχύει για τα κορίτσια και ότι τα κορίτσια χρησιμοποιούν σε μεγαλύτερο βαθμό από τα’ αγόρια το διαδίκτυο για σχολικές εργασίες. Ανησυχία ωστόσο προκαλεί το γεγονός ότι κάποιοι μαθητές (αγόρια) συνηθίζουν να παίζουν τυχερά παιχνίδια στο διαδίκτυο, συνήθεια που ευτυχώς δεν έχουν τα κορίτσια.

Ενθαρρυντικό στοιχείο της έρευνας αποτελεί η διαπίστωση  ότι τόσο τα αγόρια όσο και τα κορίτσια στον ελεύθερο χρόνο τους θα προτιμούσαν να βγουν με τους φίλους/ες από το να παίζουν στον Η/Υ τους.

Στην ερώτηση αν είχαν πέσει ποτέ θύμα ηλεκτρονικού εκφοβισμού τα αγόρια απαντούν αρνητικά ενώ μικρό ποσοστό των κοριτσιών απαντούν θετικά . Αντίθετα στην ερώτηση αν έχουν υπάρξει θύτες ηλεκτρονικού εκφοβισμού, υπάρχει ένας μικρός αριθμός αγοριών που απαντά θετικά.

 

Όσον αφορά το βαθμό ενημέρωσης των μαθητών για την ασφαλή χρήση του διαδικτύου, τόσο τα αγόρια όσο  και τα κορίτσια θεωρούν ότι είναι πολύ ενημερωμένα. Ως κύριες πηγές ενημέρωσης τόσο τα αγόρια όσο και τα κορίτσια αναφέρουν το σχολείο και την οικογένεια ενώ τα αγόρια αναφέρουν ως σημαντικό και το ρόλο των φίλων και ΜΜΕ. Ωστόσο παρά την ενημέρωση που έχουν για την ασφαλή χρήση του διαδικτύου τόσο τα κορίτσια όσο και τα αγόρια (σε μεγαλύτερο ποσοστό από τα κορίτσια) συνηθίζουν να συζητούν με αγνώστους μέσω διαδικτύου. Επίσης, δεν θα είχαν πρόβλημα και οι δυο πληθυσμιακές ομάδες, με τα αγόρια να παρουσιάζουν εμφανή υπεροχή, να δεχτούν να συναντηθούν με διαδικτυακούς «φίλους».

 

Κατά τη διερεύνηση προβλημάτων από τη χρήση του διαδικτύου ένα μικρό ποσοστό κοριτσιών αναφέρει ότι έχει πέσει θύμα απάτης μέσω διαδικτύου. Επίσης και από τα δυο φύλα γίνεται αναφορά σε σεξουαλική παρενόχληση μέσω διαδικτύου. Η πλειοψηφία των μαθητών και από τα δυο φύλα, επισημαίνει ότι δεν τους εμπνέει ασφάλεια το διαδίκτυο.

Τέλος στο ερώτημα αν οι γονείς τους βάζουν όρια στη χρήση του διαδικτύου παρότι οι περισσότεροι μαθητές απαντούν θετικά, είναι σημαντικό το ποσοστό των αγοριών και κοριτσιών που επισημαίνουν την απουσία ορίων στη χρήση διαδικτύου. Επιπρόσθετα θα πρέπει να επισημανθεί ότι η λήψη περιοριστικών  μέτρων στη χρήση του Η/Υ και του διαδικτύου δεν αποτελούν απαραίτητα αποτελεσματικό μέτρο προφύλαξης στο βαθμό που ο μαθητής διαθέτει κινητό με διαδικτυακή σύνδεση και ανα πάσα στιγμή σε οποιοδήποτε χώρο μπορεί να μπει στο διαδίκτυο να στείλει φωτογραφίες στο Facebook και γενικά να έχει όλες τις διαδικτυακές υπηρεσίες χωρίς να έχει δίπλα του Η/Υ. Αυτό επιβεβαιώνεται και από τα αποτελέσματα της έρευνας καθώς οι πλειοψηφία των μαθητών αναφέρει ότι μπαίνει στο διαδίκτυο μέσω Η/Υ και κινητού.

ΓΙΑ ΤΟ POWER POINT ΠΑΤΕΙΣΤΕ ΕΔΩ